کیایی حاجی آگوس سونیوتو، مورخ بسیار فاخر اندونزی

مورخان و مردم اندونزی، به ویژه شهروندان نهضت العلماء، کیایی حاجی آگوس سونیوتو را از دست داده اند. وی در روز سه شنبه، ۲۷ آوریل ۲۰۲۱ مصادف با ۱۵ رمضان ۱۴۴۲ هـ. درگذشت. وی آخرین بار در بیمارستان نیروی دریایی دکتر راملان، سورابایا، جاوه شرقی در حدود ساعت

مورخان و مردم اندونزی، به ویژه شهروندان نهضت العلماء، کیایی حاجی آگوس سونیوتو را از دست داده اند. وی در روز سه شنبه، ۲۷ آوریل ۲۰۲۱ مصادف با ۱۵ رمضان ۱۴۴۲ هـ. درگذشت. وی آخرین بار در بیمارستان نیروی دریایی دکتر راملان، سورابایا، جاوه شرقی در حدود ساعت ۷.۲۵ صبح به وقت محلی نفس کشید.

بسیاری از مورخان نمی توانند به منابع اصلی یک موضوع و شی تاریخی دسترسی پیدا کنند تا واقعیت های تاریخی ارائه داده شده از اعتبار بالایی برخوردار باشند. همین کاری بود که مرحوم کیایی حاجی آگوس سونیوتو در نوشته های تاریخی خود انجام داد. وی همیشه حقایق تاریخی جدیدی را ارائه می دهد، خصوصاً مربوط به تاریخ اسلام در مجمع الجزایر نوسانتارا، قصه های مردمی، تاریخ اولیای نه گانه (ولی سونگو) و همچنین سنت ها و فرهنگ توسعه یافته در مجمع الجزایر نوسانتارا.

کیایی آگوس سونیوتو همچنین یک مورخ فاخر است. این را می توان در هر تلاشی برای اصلاح تاریخ مشاهده کرد. مانند اطمینان دادن به مردم و دولت که تاریخ اولیای نه گانه یک واقعیت است، نه یک افسانه. وی با رویکردی باستان شناسی و کاملاً تاریخی، کتاب اطلس ولی سونگو را نوشت؛ اولین کتابی است که ولی سونگو را با ارائه شواهد جامع به عنوان یک واقعیت تاریخی آشکار می کند.

آگوس سونیوتو در یک فرصت کلاس تاریخ در دانشگاه نهضت العلماء جاکارتا گفت، "تمام منابع اولیه در مورد ولی سونگو خط جاوه ای دارند."

منابع اولیه تاریخ ولی سونگو که جاوه ای هستند و به راحتی در دسترس نیستند، باعث شده است که برخی تصور کنند که ولی سونگو ساختگی و حتی افسانه ای است. آگوس سونیوتو با مراجعه به این منابع اولیه موفق شد تاریخ ولی سونگو را به عنوان یک واقعیت تاریخی ارائه دهد.

به دلیل این تلاش های وی، کتاب اطلس ولی سونگو در سال ۲۰۱۴ نمایشگاه کتاب اسلامی "بهترین کتاب غیر داستانی" را به خود اختصاص داد. این جایزه روز شنبه، ۱ مارس ۲۰۱۴ در جاکارتا اهدا شد.

آگوس سونیوتو در سخنان خود گفت که تألیف کتاب اطلس ولی سونگو موانع زیادی را تجربه کرد تا اینکه حدود ۳ سال به تأخیر افتاد.

کیایی آگوس توضیح داد که کتاب اطلس ولی سونگو نشان داد که مروجان و مبلغان اسلامی که مایل به ترک خانه، شهر خود، املاک و کشور خود بودند فقط برای گسترش اسلام به اندونزی آمدند. این چهره ها، نه شخصیت های خیالی بودند، واقعاً وجود داشتند.

دیدگاه گسترده تاریخی وی باعث شده است که او به یکی از پیشگامان تأسیس رشته اسلام نوسانتارا (مجمع الجزایر) در دانشگاه نهضت العلماء جاکارتا تبدیل شود که در سال ۲۰۱۳ آغاز شده است. او همیشه در اینجا حضور داشته است تا دیدگاه های جدید تاریخی را در هر مجمع و نشست برای توسعه برنامه درسی تاریخ اسلامی نوسانتارا که توسط این دانشگاه انجام شده است، ارائه دهد.

کیایی آگوس سونیوتو همچنین مورخی است که همچنان بر اهمیت داشتن غرور در گنجینه ها و خرد تاریخی ملت اندونزی تأکید می کند. به گفته وی، ذهنیت مردم اندونزی غالباً از سایر ملتها فروتر است، زیرا آنها از تاریخ و عظمت ملت نوسانتارا چیز زیادی نمی فهمند.

کیایی آگوس گفت که ملت نوسانتارا در دوران پادشاهی سریویجایا، تعداد زیادی توپ و سایر سلاح های فولادی را به منطقه مالاکا عرضه می کرد. این به غیر از سلاح های فنی عالی مانند کریس، نیزه، شمشیر و سایر سلاح های فولادی بود.

به گفته کیایی آگوس، این سلاح ها از نظر جسمی و روحی تهیه می شوند به طوری که دارای قدرت های فوق طبیعی هستند. روش تهیه این سلاح ها همچنین نشان می دهد که ملت اندونزی از فنون متالورژی بسیار بالایی برخوردار بوده است؛ فناوری که رفتار فیزیکی و شیمیایی عناصر فلزی، ترکیبات بین فلزی و آلیاژهای فلز را بررسی می کند.

وی همچنین یک مورخ است که آگاهی لازم را برای بیدار کردن نسل جوان اندونزی نسبت به سنت ها و فرهنگ اصیل و همچنین خرد محلی موجود در مردم اندونزی دارد.

بنابراین، هنگام هدایت مرکز فرهنگی هنری مسلمان اندونزی نهضت العلماء را به عهده داشت، از هفت استراتژی (القواعد السبعه) فرهنگی بهره برده است.

وی گفت که در حال حاضر مسلمانان اندونزی، به ویژه شهروندان نهضت العلماء، با دو موج چالش عمده فرهنگی از غرب و شرق روبرو هستند. بنابراین، داشتن یک استراتژی فرهنگی ضروری است که از نقاط قوت ملت اندونزی منبع بگیرد.

قواعد سبعه عبارتند از:

۱. جمع آوری و تلفیق حرکات مبتنی بر آداب، رسوم و فرهنگ مجمع الجزایر.

۲. توسعه الگوی تربیت و تعلیم سوفیستی (عارفانه).

۳. ایجاد گفتمان مستقل در تفسیر خرد محلی و فرهنگ اسلامی مجمع الجزایر به روشی هستی شناختی و معرفت شناختی.

۴. جمع قدرت مشترک به عنوان کشوری که با وحدت در تنوع شناخته می شود تا تمدن دریایی مجمع الجزایر را باز گرداند.

۵. احیای هنرها و فرهنگ های متنوع در قلمرو وحدت در تنوع بر اساس ارزشهای هماهنگی، صلح، تحمل، همدلی، همکاری متقابل و تعالی در هنر، فرهنگ و علم.

۶. استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای توسعه حرکت اسلام نوسانتارا.

۷. اولویت بندی اصل اعتماد به نفس به عنوان هویت ملت برای مواجهه با چالش های جهانی.

اکنون، مورخان اندونزیایی، به ویژه شهروندان نهضت العلماء، کیایی حاجی آگوس سونیوتو را از دست داده اند. وی در روز سه شنبه، ۲۷ آوریل ۲۰۲۱ مصادف با ۱۵ رمضان ۱۴۴۲ هـ. درگذشت. وی آخرین بار در بیمارستان نیروی دریایی دکتر راملان، سورابایا، جاوه شرقی در حدود ساعت ۷.۲۵ صبح به وقت محلی نفس کشید.

مشخصات

کیایی حاجی آگوس سونیوتو در ۲۱ آگوست ۱۹۵۹ در سورابایا متولد شد. وی سرپرست مدرسه شبانه روزی اسلامی تربیت العارفین، شهر مالانگ، جاوه شرقی است.

علاوه بر تحصیل در مدارس دولتی، آگوس سونیوتو در چندین مدرسه شبانه روزی اسلامی نیز تحصیل کرد.

سوابق آموزشی

۱. مدرسه ابتدایی ۱ سورایابا، ۱۹۶۶ - ۱۹۷۳

۲. مدرسه راهنمایی سورابایا، ۱۹۷۳ – ۱۹۷۷

۳. مدرسه دبیرستان سورابایا، ۱۹۷۷ – ۱۹۸۰

۴. لیسانس دانشگاه تربیت معلم سورابایا، ۱۹۸۰ – ۱۹۸۵

۵. فوق لیسانس دانشگاه تربیت معلم مالانگ، ۱۹۸۶ – ۱۹۸۹

تجربه کاری

۱. روزنامه نگار جاوا پست، ۱۹۸۶ - -۱۹۸۹

۲. محقق مستقل در زمینه های اجتماعی، تاریخی، مذهبی، فلسفی و ادبی که در قالب مقالات، داستان های کوتاه، سلسله داستان ها نوشته شده است که برخی از آنها از سال ۱۹۸۹ - ۲۰۲۱ به عنوان کتاب توسط ناشران و رسانه های جمعی منتشر شده است.

۳. نویسنده دائمی روزنامه رادار کِدیری (گروه جاوا پست) از سال ۱۹۹۹ – ۲۰۱۹

۴. سردبیر مجله امنیت ملی تاپال باتاس از سال ۲۰۱۰ – ۲۰۱۴

تجربه تدریس

۱. تدریس در دانشگاه دار العلوم شهر جومبانگ، جاوه شرقی، ۱۹۹۵ – ۱۹۹۷

۲. تدریس در دانشگاه اسلامی کادیری شهر کِدیری، ۱۹۹۷ – ۱۹۹۹

۳. تدریس در دانشگاه اسلامی مالانگ، ۱۹۹۹ – ۲۰۰۱

۴. تدریس در دانشکده علوم انسانی دانشگاه براویجایا شهر مالانگ، ۲۰۰۲ – ۲۰۱۸

۵. تدریس در مدرسه شبانه روزی اسلامی دربیت العارفین مالانگ، ۲۰۱۱ – ۲۰۲۱

۶. تدریس در برنامه تحصیلات تکمیلی دانشگاه نهضت العلمای جاکارتا، ۲۰۱۴ – ۲۰۲۰.

تجربه تحقیق

· تحقیق در مورد موارد تجاوز به کودکان خردسال در کدیری، ۱۹۸۸ – ۱۹۸۹

· تحقیق در مورد شورش حزب کومونیسم اندونزی ۱۹۴۸ در شهر مادیون، جاوه شرقی در ۱۹۸۹ – ۱۹۹۰

· تحقیق در تاریخ گسترش اسلام در جاوه، ۱۹۹۰ – ۱۹۹۱

· تحقیق در زمینه آموزش در مدارس شبانه روزی اسلامی برای پایان نامه فوق لیسانس در دانشکده تحصیلات تکمیلی تربیت معلم شهر مالانگ، ۱۹۸۹

· تحقیق درباره جنبش دار الارقام در مالزی، ۱۹۹۰

· تحقیق درباره آموزش زبان محلی یا منطقه ای در مدارس ابتدایی، ۱۹۹۱

· تحقیق درباره خشونت در درگیری های اجتماعی در سالهای ۱۹۶۵ تا ۱۹۶۸، ۱۹۹۴ – ۱۹۹۵

· تحقیق در مورد مجموعه معابد در شهر مالانگ، ۱۹۹۹

· تحقیق درباره تبلیغ ولی سونگو، ۲۰۱۰

· تحقیق درباره جنبش وهابی در سوماترای غربی، ۲۰۱۲ – ۲۰۱۳

· تحقیق در مورد جنبش های اسلامی فرا ملی در دوره هزاره، ۲۰۱۵ – ۲۰۱۷.

آثار علمی

۱. دستاوردهای یادگیری دانشجویان دختر و پسر، ۱۹۸۵

۲. آموزه های تصوف (عرفان) و راهنمایی نگرشهای زندگی، ۱۹۹۰

۳. سونان آمپل، تاکتیک ها و استراتژی های تبلیغ اسلامی در جاوه در قرون ۱۴ – ۱۵ میلادی، ۱۹۹۱

۴. تحقیقات کیفی در علوم اجتماعی و دینی، ۱۹۹۴

۵. جهانگردی تاریخی در شهر مالانگ، جاوه شرقی، ۱۹۹۹

۶. وجود اسلام نوسانتارا: نگاه اجمالی به درک دینی نهضت العلماء در حفظ دولت واحد جمهوری اندونزی

۷. ولی سونگو: بازسازی تاریخ انحراف شده، ۲۰۱۰.

۸. اطلس ولی سونگو: اولین کتابی است که اولیای نه گانه را به عنوان واقعیت های تاریخی آشکار می کند، ۲۰۱۲.

۹. فتوا و قطعنامه جهاد: تاریخ جنگ جهانی در سورابایا، ۱۰ نوامبر ۱۹۴۵، ۲۰۱۷

۱۰. تاریخ پیامبر اسلام، ۲۰۲۰.

آثار غیر علمی

۱. فرزندان خدا، چاپ شده به صورت سریالی در روزنامه جاوا پست، ۱۹۸۵.

۲. افراد زیر زمینی، چاپ شده به صورت سریالی در روزنامه جاوا پست، ۱۹۸۵.

۳. باد تغییر، چاپ شده در روزنامه جاوا پست، ۱۹۹۰.

۴. دجال، چاپ شده به صورت سریالی در روزانه سوریا، ۱۹۹۲ و منتشر شده در یوگیاکارتا، ۲۰۰۶.

۵. اصلاح کننده: مبارزه و تعالیم شیخ سیتی جنار، ۳ جلد، ۲۰۰۴.

۶. صوفی روستایی در برابر وهابی شهری، گروه میزان، ۲۰۱۲.

منبع: سایت نهضت العلماء

https://www.nu.or.id/post/read/۱۲۸۳۹۷/profil-kh-agus-sunyoto-sejarawan-berdedikasi-tinggi

کد خبر 5619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =